Verloofd … wat nu?
Eindelijk ben je verloofd na jaren wachten of misschien ging het wel heel snel. Maar wat nu?
Een trouwfeest organiseren is toch iets anders dan je verjaardag plannen en er komt vaak veel meer bij kijken dan je zelf in eerste instantie denkt.
Hoe begin je daar nu aan?
1. Wanneer willen jullie trouwen?
Natuurlijk valt er bij het kiezen van een datum, jaar of seizoen ook rekening te houden met wanneer je ten huwelijk bent gevraagd.
Hou er rekening mee dat er veel geregeld moet worden en dat huwelijksleveranciers vaak 1 jaar tot 1,5 jaar op voorhand geboekt moeten worden als je in het hoogseizoen wilt trouwen (mei – september).
Hebben jullie een specifieke datum die speciaal is en die jullie als trouwdag wensen, maar die binnen het jaar na verloving valt?
Dan kan het zijn dat jullie niet altijd je 1ste keuze hebben bij de leveranciers.
Zijn jullie flexibel en willen jullie in een bepaald seizoen trouwen dan kan er op basis van beschikbaarheid een datum gekozen worden.
Hoewel trouwen in het najaar nog niet zo populair is en buiten het hoogseizoen valt, heeft juist deze periode een bijzondere charme. De bladeren kleuren prachtig oranje, de zon staat lager, de avonden vallen sneller, en je hoeft je geen zorgen te maken over tropische temperaturen van 30°C.
Ook een huwelijk in de winter heeft zo zijn voordelen.
Ondanks dat het niet vaak sneeuwt in België, bestaat die kans natuurlijk altijd. Stel je eens een trouwfoto voor in een betoverend sneeuwlandschap – alsof je rechtstreeks in een sprookje bent gestapt.
Bovendien zorgt onze openhaard ook voor een warme gloed en extra sfeer.
De reden dat veel huwelijken tussen mei en september plaatsvinden, is vaak het idee van een sfeervolle ceremonie in de buitenlucht. Toch hebben we het afgelopen jaar opvallend weinig buitenvieringen gezien door de aanhoudende regen. Helaas biedt zelfs de meest populaire periode geen garantie op goed weer.
Maar wat als er, zoals bij ons in de orangerie, een prachtig alternatief binnenshuis beschikbaar is? Geen bezwete gasten, geen risico op een zonnesteek, en geen parasols die je trouwfoto’s domineren. Zeker het overwegen waard, toch?
2. Waar willen jullie trouwen?
Vaak start de zoektocht niet te ver van huis en bij locaties die voor jullie bekend zijn.
Maar omdat iets in de buurt is, is het niet per definitie wat jullie zoeken.
En wat met een verspreide familie?
Kom jij van de Kempen en je verloofde van zee, waar zoeken jullie dan?
Het is inderdaad heel fijn om dicht bij huis te trouwen, maar dit is absoluut geen must.
Zijn jullie van een grote stad en willen jullie graag trouwen in een rustige, groene omgeving met veel parkeergelegenheid? Dan zullen jullie al wat verder moeten zoeken.
Bij het zoeken naar een locatie is het handig om vooraf een globaal idee te hebben van hoe jullie huwelijk eruit moet zien. Gaan jullie voor een plek waar je een tent kunt opzetten of een charmante schuur die je volledig kunt aankleden? Of kiezen jullie liever voor een gebouw, zoals een authentieke hoeve of een moderne feestzaal?
Er zijn ontzettend veel mogelijkheden, en zonder een duidelijk beeld loop je het risico dat je door het bos de bomen niet meer ziet. Twijfelen jullie of hebben jullie verschillende voorkeuren? Dan kun je natuurlijk beide opties verkennen. Door alvast keuzes te maken, kun je echter een groot aantal mogelijkheden uitsluiten en de zoektocht overzichtelijker maken.
Het belangrijkste aan jullie locatie is dat jullie verliefd werden toen jullie het voor de eerste keer zagen. Dat het gevoel met de locatie en verantwoordelijke direct goed zit.
Dat jullie bij binnenkomst tegen elkaar beginnen te fluisteren over de mogelijkheden en al kunnen beginnen te dromen van jullie feest. En dat dit gevoel bij het volgende bezoek alleen maar versterkt wordt.
3. Met wie ga je trouwen?
De belangrijkste persoon is natuurlijk al gekend, maar met 2 is ook maar alleen.
Nodigen jullie heel de familie uit?
Vaak zijn het grootouders die hier veel belang aan hechten. Maar voor de jongere generatie is het niet meer zo belangrijk om de tante van je tante op jullie grote dag uit te nodigen.
Een principe dat veel wordt toegepast: Als je het afgelopen jaar weinig contact hebt gehad en/of zij geen actieve rol in jullie leven hebben, worden deze personen vaak niet uitgenodigd.
Dit werkt zo met collega’s, vrienden en familie.
Het grootste discussiepunt bij koppels blijkt toch de aanwezigheid van kindjes te zijn.
Als jullie zelf geen kinderen hebben, zeg je al makkelijker dat het feest 18+ is.
Wanneer broers en zussen kinderen hebben is dit nog een ander verhaal. Vaak worden de kindjes dan uitgenodigd tot dat de gasten aan tafel gaan.
Zo zijn ze er nog even bij en kunnen de ouders vanaf het diner ook mee genieten.
Denk goed na over hun aanwezigheid want het heeft sowieso een impact op jullie feest.
Kiezen jullie er toch voor om kindjes op jullie trouw uit te nodigen, zorg er dan voor dat er een babysitter of kinderanimatie aanwezig is.
Zo hebben jullie of de ouders van de kindjes hier zelf niet teveel werk mee.
Wil je toch graag verre familie, zaken relaties, collega’s, … uitnodigen op jullie feest maar zonder dat zij een volledige dag aanwezig zijn?
Opteer dan bijvoorbeeld voor een receptie voor het diner. Dit duurt vaak 2 à 2,5 uur en geeft jullie voldoende tijd om eens met iedereen te praten. Op deze manier maken zij toch deel uit van jullie feest.
Wat ook een optie zou zijn, is om een deel van de gasten uit te nodigen voor het dansfeest. Zij sluiten dan bijvoorbeeld aan voor het dessertbuffet en zetten het dansfeest mee in gang.
4. Hoe groot is ons budget?
Volgens “De grote huwelijksenquête” van Salino was het gemiddeld bestede bedrag in 2024 voor een huwelijksfeest € 15.113,00
Per persoon ligt de kostprijs gemiddeld op € 141,00
Dit bedrag is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren:
– De stad/gemeente/provincie van jullie locatie.
– De gekozen cateringformule.
– De grootte van de gastenlijst.
– Hoelang het feest duurt.
– …
Dus ga samenzitten met je ouders en verloofde en stel een realistisch budget op.
Rekening houdend met de kost per leverancier.
Een algemeen budget maken kan handig zijn maar het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je € 12.000,00 uit wilt geven zonder eerst na te kijken wat de prijzen gemiddeld zijn van jullie leveranciers.
5. Hoe plan ik mijn dag?
Jullie trouwdag is een heel hectische en drukke dag.
Dus het optimaal indelen van deze dag om toch rustmomentjes te voorzien is zeer belangrijk.
Stel jezelf eerst de vraag of jullie de burgerlijke trouw op dezelfde dag willen als jullie feest.
Meer en meer koppels kiezen ervoor om dit van elkaar te scheiden.
Gaan jullie voor de kerk trouwen of willen jullie een ceremonie op de locatie van jullie avondfeest?
Mogen jullie elkaar zien voor de ceremonie of is de “first look” pas als je het altaar tegemoet gaat?
Nemen jullie tijd voor foto’s op locatie van jullie 2 en worden de foto’s met familie en vrienden tijdens het aperitief genomen of moeten zij ook gerekend worden bij de aparte fotoshoot?
Dit zijn allemaal aspecten om rekening mee te houden tijdens het opmaken van jullie dagplanning.
Maar dit is ook iets waar een ceremoniemeester of coördinator van de locatie mee kan helpen.
Zo moet je voor een ceremonie +/- 1 uur tellen, als je voor de kerk trouwt kan dit al wat meer tijd in beslag nemen.
Afhankelijk van de locatie waar je foto’s neemt en met wie allemaal kan je hier ook al +/- 2 uur voor tellen.
Het aperitief duurt meestal een uurtje en voor het diner tellen we +/- 3 uur afhankelijk van de gekozen cateringformule.
Zorg er dus voor dat je voor alles voldoende tijd neemt.
Want als jullie vroeg starten met de festiviteiten, staat haar en make-up nog vroeger voor de deur.
Een huwelijk plannen is een hele onderneming en niet iets dat op 1-2-3 geregeld is.
Maar dat is ook het leuke eraan.
Omdat je altijd bezig bent met trouw gerelateerde zaken, hoe klein dan ook, gaan jullie nog meer toeleven naar jullie dag.
Als dit teveel lijkt en je overweldigd bent, laat je dan helpen.
Overweeg om professionele hulp in te schakelen van een weddingplanner of verdeel taken tussen jouw verloofde en jezelf.
Met de basis kan een eventlocatie natuurlijk ook helpen, dan hebben we het over DJ, ceremoniespreker, fotograaf, bloemdecorateur, photobooth etc.
Zij hebben vaak al goede contacten die zij voor jullie kunnen aanspreken.
Maar voor de details zal een weddingplanner of eventueel een handige getuige geen overbodige luxe zijn.
Wij raden sowieso aan om de dag zelf uit handen te geven.
Of je nu kiest voor een weddingplanner, een ceremoniemeester of een coördinator van de locatie zelf.
Zij nemen alle zorgen over zodat jullie optimaal kunnen genieten.
Zijn jullie klaar om te beginnen plannen en benieuwd naar wat wij voor jullie kunnen betekenen?